Az agyagozás, kerámia készítés, mint művészetterápiás módszer népszerűsítése és utánpótlás nevelése

2025-ben az alapítvány szervezésében, valamint a Kulturális és Innovációs Minisztérium, a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő, és a Csoóri Sándor Alap támogatásával valósult meg az “Agyagozás, mint művészetterápiás módszer” elnevezésű projektünk. A pályázat biztosította a megfelelő anyagi keretet ahhoz, hogy Tájházunkban megvalósíthassunk több műhelyfoglalkozást is, különböző korcsoportok bevonásával. A program során Szolanics Elvira keramikus, népi iparművésszel dolgozhattunk együtt, aki bevezette többek között egyik jándi óvoda lelkes tagjait az agyaggal való munka rejtelmeibe. A gyerekek a korongozást is kipróbálhatták, ami nagy sikernek örvendett. A pályázat abban is segítséget nyújtott alapítványunk számára, hogy jobban elmélyedjünk a korongozáshoz szükséges eszközök, anyagok, technikák megismerésében.

A program célkitűzése volt, hogy Falusi Tájházunkban megismertessük a résztvevőket nem csak a művészetterápia, hanem az agyagozás jótékony hatásaival is. Célunk volt a közösségi tudat megerősítése és a kulturális értékek megőrzése műhelyfoglalkozások segítségével. Programjainkkal igyekeztünk felhívni a fiatalság figyelmét a régi értékek tiszteletére, valamint az utánpótlás nevelésére. A fiatal nemzedék egyre kevesebbet tud a régi korok hagyományos mesterségeiről. Célunk volt megismertetni és megkedveltetni a fiatalokkal ezt a kikapcsolódásnak is alkalmas, tartós alkotások létrehozását elősegítő mesterséget. Célcsoportunk elsősorban a 15-17 éves korosztály volt, ez végül lefelé módosult; az egyik nálunk járt csoport tagjai óvodások voltak, a másik csoport tagjai alsós általános iskolás diákok, illetve érdeklődő felnőttek is részt vettek a foglalkozásokon. Fontosnak tartottuk, hogy felhívjuk a fiatalok figyelmét a saját kezűleg készített alkotások fontosságára. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a kisebb gyerekek közül néhányan hamar elvesztették az érdeklődésüket a könnyebb alkotások létrehozása iránt – kiégetett kis négyzeteket kellett kifesteni -, viszont izgatottan várták, hogy kipróbálhassák a korongozó-gépet Elvira felügyelete mellett. Ez a gép osztatlan sikert aratott annak ellenére, hogy igen nehéz volt bánni az agyaggal a folyamatosan forgó tányéron. A nagyobb gyerekek már bonyolultabb feladatokat kaptak, egy amolyan müzlis-tálat kellett kitölteniük sodort anyaggal. Ez alkalommal is izgalmat keltett a korong működése. Célunkat, miszerint megismertetjük és megkedveltetjük a gyerekekkel ezt az alkotási formát, maradéktalanul elértük; szinte minden gyerek akár már másnap szívesen visszajött volna egy következő foglalkozásra. Szerettük volna, ha a mai rohanó világban, ahol már a gyerekek is napi szinten használják a mobiltelefont és az internetet, megtanulnak másra is koncentrálni, valamire, amivel szépségeket hozhatnak létre.